Sommaren 1997

En vecka på sadeln

En solig dag den första veckan på sommarlovet när jag inte hade fått något jobb så drog jag iväg, ifrån Mjölby, på min vällastade cykel. Jag skulle gå på dop i Gislaved så då beslöt jag att göra två flugor på smällen och våldgästa lite folk jag känner, scouter såväl som ickescouter, även om de råkar vara filfak-are på universitetet i Linköping. En resedagbok följer, kanske inte så kul för er som inte känner igen någon, men det struntar väl jag i!

Tisdag 10 juni
Packa på altihop. Tungt blev det. Åker till Väderstad, där lite söderut och sedan mot Ödeshög. Efter ett tag upptäcker jag att jag har fått en skruv lös (mer än vanligt altså) men får en ny av en trevlig bonde på slätta'. Konstant västlig vind... motvind altså. Vad skulle man annras förvänta sig.

Hälsar inte på Ibbe eftersom han fått vattenkoppor, vilket kan vara olämpligt att ha... Passerar Ödeshög city (haha) och hittar en trevlig liten rastplats där jag ligger och läser ett par timmar (och lagar korv och makaroner på mitt lilla kök).

Åker en bit på "Turistvägen" och hittar en väldigt öppen, hög och blåsig plats vidd vättestranden där inga myggor kan vara tänker jag. Sitter och läser en stund i solnedgången, och tar fram mitt liggunderlag och sovsäck och läger mig under bar himmel. Sen kommer ändå de där små envisa surrsakerna som tom lyckades komma in i den extremt lilla öppning som jag hade och stack mig i överläppen... somnar till slut

Onsdag 11 juni
Vid 4-tiden ger jag upp mot myggen och går upp, packar ihop och åker... Lite kallt faktiskt och jag tar på mig både vindjacka och vindbrallor. Så småningom börjar man se solen på vätterns östra strand och jag kan börja ta av mig lite kläder.

Vid 6-tiden anländer jag Gränna och glider ner i hamnen för att laga lite mat. Får ta lite vatten i kontoret för de som arbetar på färjan. Sedan kokas det havregrynsgröt med mycket russin (som de ska va!). En playa-städare, och hans hund, kommer och prater ett par ord med mig. Hunden var mer intresserad av min mat.

Åker iväg och försöker handla ett par polkagrisar att ha med mig... inget är öppet så dags. Räddningen blir Statoil som är öppet och har polkagrisar. Ölmstad, Kaxholmen passerar under mina pedaler, och en sista tråkig bit in till Huskvarna avverkas.

Halv nio passerar jag skylten Huskvarna...cykelväg, härligt. För den som inte vet det så finns det en liten udde inne i stan. Den var jag ute och skulle spana in. Trots att jag varit i Jönköping ett antal gånger förut har jag aldrig varit ute på den. Upplysningsvis så är den inte jättevänlig mot cyklister med tungt lastade cyklar. Sand, består stigen av. Gå! Käkar en grov macka med citronmajonäs, mums.

Kollar upp Sandras adress med hjälp av nummerupplysningen. (Dit jag ringde ett par gånger till så småningom). Mitt inne i stan, perfekt. Åker dit och går upp till 3:e vån. Pling-plong! En liten tös kommer och öppnar Jag frågar efter Sandra och hon knallar in i ett rum och man hör lite mumlande röster och plötsligt hör man:
-Gå ut härifrån! (En tydligt sömndrucken Sandra visar ännu en gång upp sitt berömda morgonhumör.)
Efter ett tag kommer hon ut och blir lite lätt chockad när hon får se mig komma uppdykande (mitt i natten för henne, jag hade bara kört några mil eller så) Lite frukost (ännu en gång...) bjuds det på och jag är inte den som är den, när det gäller att äta. Bla, bla bla pratas det på...

Hennes mor ringer och vi åker och badar i Axamosjön hela eftermiddagen. Hennes lillasyrra som visar sig vara en riktig liten kastleksak följde också med. (Hon ville bli kastad, släpad, doppad osv hela tiden.) Träningverken i mina armar satt kvar flera dagar efteråt. Den röda färgen också. (fast just nu i skrivandes stund, 18 juni, så håller den so bäst på att flaga av...) Lite glass är ju ett måste, så det blev det. Tillbaks vid 17-tiden och bjudspå lite ungsfalu, gott.

Iväg på scoutmöte i Taberg/Månsarp. Där bjuds det på tårta, någon som jag har glömt vad hon hette, fyllde år. Träffar på en annan knäppgök som jag kanner lite sedan tidigare, Jonas, som och blir lite fundersam på vad jag gör i dessa avkrokar. Åker och badar. (igen, fast på ett annat ställe). Tillbaks med bussen och så en liten sväng i sommarkvällen för att komma till den Sjöströmska lägenheten. Sitter och snackar lite på balkongen. Hennes mor kom lite senare och var så fruktansvärt hungrig... inga pizzerior var öppna så det fick bli omelett med svampstuvning. Jag sov sedan i soffan.

Torsdag 12 juni

Kliver upp, packar ihop och käkar lite frukost. Väcker Sandra och säger att "nu drar jag, ha'de'!" Lastar på allt på cykeln och drar mot Taberg.

Den enda vägbeskrivning jag tidigare fått löd som följer:
1 mil söder om Jönköping. (Ungefär) Gå på känn...
I alla fall, Taberg! Om du är på toppen och cyklar ner en bit.
Skarp sväng höger - en bit till - spegel på höger sida - VÄNSTER!!! -
liten stig - slut på liten stig - 'Welcome to ma place'
På vägen dit kör jag ifatt en annan cykelsemstrare, som är ute och kör. (Om du läser detta är du välkommen att komma och hälsa på, skicka ett mail vetja!). Möter Jonas på väg, iväg, med bil & släpa. "Åk upp du, jag kommer om en kvart". De bjuder på lite mat och så... Vi åker ner till hans syrra och klipper lite gräs. Åker och tar ett dopp, fikar lite, spelat lite gitarr och dunkar in lite HTML. (för den som inte vet det så är det resultatet av HTML-kod du läser just nu). Skickade lite dumma elektriska brev till Anna(i Norrköping), och är lite ironiska. Sover i bäddsoffan i källaren.
Och så levde hon lycklig i alla sina dagar! (Jonas syster altså...som gifte sig sedan, på Lördagen)

Fredag 13 juni
Vaknar (fantastiskt vad man kan hitta på nu för tiden) och får frukost. Städning pågår, jag utgår.

På vägen står en älgko och funderar på om hon skulle äta upp mig eller inte. Tuvärr funderade hon inte tillräckligt länge för att jag skulle hitta få upp kameran, utan drog till skogs. Hittar en liten badplats utanför Gislaved, ligger och glassar ett tag. Pratar lite med en chalmerist som är hemma under lovet som också ligger och badar. Lagar korv & stärkelsesoppa. (pulvermoset blev väldigt tunt...)

Nommerupplysningen ger mig adressen till min kusin och jag åker dit. Sedan blir det gräsklippning och lek med lille Anton 3 år(mitt kusinbarn). Sover i en mycket skön gästsäng.

Lördag 14 juni
Lek, Mat, Dop, Fika, Mat, Tårta... Jaa, så mycket mer finns väl inte att säga. Änna en natt i gästsängen.

Söndag 15 juni
Åker iväg, och lagar lite apelsinsoppa med bröd till lusch. (Pizzerian i Vaggeryd lockade, men jag avstod) Väl i Hok, visar sig att att det bara finns en adress där det finns folk med samma efternamn som den personen jag söker har(nummerupplysn.). Men när jag kommer dit är inte Hanna hemma. Däremot är hennes föräldrar det och de bjuder på lite lasagne.

Efter ett tag kommer hon hem och har sin lilla Jonas med sig (en annan Jonas än han som nämts tidigare altså). De skulle jobba dagen efter och verkade vilja vara med varandra så jag åkte vidare österut...
åker, åker, åker... en grävling springer över vägen framför mig. Inte heller detta lilla djur ville studera mig tillräckligt länge för att möjliggöra en visuell avbildning av sig själv...åker... trött. Hittar en liten plats att sätta upp tältet (första och enda gången, på den hör turen) och sova. Strax norr om Stensjön (SÖ om Nässjö)
PS. Mina kalsonger luktar obeskrivbart...cykelbyxor är inte helt svettgenomsläppliga...

Måndag 16 juni
Ligger och drar mig till halv nio-tiden. Åker en bit, det går tungt, känner mig trött. Sydöst om Eksjö, på vägen mellan Hunnerstad och Östraby, hittar jag en liten skylt; Scoutstuga. Måste kollas... Min beteckning skulle snarare vara lägergård, perfekt läge vid sjön Solgen också... ingen där, ger mig av.
Dagens animaliska notering: Ett rådjur med litet kid, i full galopp ett par, tre mil utanför Hultsfred.

Koka i 5 minuter och käka. Gott! Men däremot se till att matvarorna inte är altför gamla. Jag avbröt min semster troligtvis pga just denna maträtt. Åker ut till Entsebo och hälsar på. Hälsar även på alla katter, hunden och ett par kossor.

Jag segnade efterhand ihop och på kvällen när jag fick mat så behagade min kropp vara i ett sådant skick att den inte kunde behålla saker i magsäcken...

Ringde hem och bad min pappa köra hem mig... snöpligt slut. Men så är det.

Tisdag 17 juni
Kommer hem precis efter det slagit om till att vara tisdag. Sover!

Trevliga fakta
Min klädsel som inte är min direkt vanliga var, hjälm, solglasögon, cykelhandskar, t-shirt, cykelbyxor, strumpor & sandaler, med vars hjälp jag lyckades chocka mina offer (de jag besökte) lite mer.
Det går att cykla på en gammal treväxlad cykel för 300 kr.
Jag cyklade på minst 5 olika cykelleder. Vättern-sommenleden, G-G-leden, Höglandsstiden(eller vägen eller nått), Smålandsleden och även Sverigeleden.
Det hela blev väldigt billigt. Det enda jag handlade var 3 glassar, en flaska T-bränsle, och ett pack med filmrullar.
(Då har jag inte räknat in de vykort jag skickade, de stod nämligen för den största utgiften)

Tack:
Fredde för hjälmlån och lite annat.
Mamma för lån av cykelbyxor och handskar, vilker var bra att ha.
Sandra, och de andra, för ett trevligt besök och ett gött bad.
Jonas och föräldrar för gräsklippning och logi.
Anders & Anne-Lie för all god mat och en skön säng
Hanna, för äpplet, och föräldrar för en god lasagne
Ingela och föräldrar för förståelse... trots min egenframkallde matförgiftning.
Pappa, som kom och hämtade mig

Kommentarer?!
Du var nr som spanade in denna sida.